Je hebt een geweldig AR-filter gecreëerd en bent enthousiast om het met de wereld te delen. Maar wat is de volgende stap?
Een van de vragen die we het meest horen van onze klanten is hoe het AR-filter het beste gedeeld kan worden om het maximale uit de campagne te halen. In dit hoofdstuk gaan we wat dieper in en bekijken we verschillende best practices om je AR-filter onder de aandacht te brengen. Daarnaast geven we je tips om het meeste uit je AR-filters te halen.
1. Deel het via de gebruikelijke digitale kanalen
Deze lijkt wat voor de hand liggend, maar in de praktijk zien we dat veel merken dit toch niet op de juiste manier doen. Zorg ervoor dat je berichten over het gebruik van het effect gedeeld wordt via de gebruikelijke digitale kanalen, eigenlijk net zoals je dit zou doen voor elke andere online campagne. Dit kan via sociale kanalen als Twitter, Facebook en Instagram, maar bijvoorbeeld ook via e-mail kanalen zoals de maandelijkse nieuwsbrief. Of laat het onderdeel uitmaken van een blog gepubliceerd op je website.
2. Adverteren op social media
Het uitvoeren van een betaalde campagne is een voor de hand liggende volgende stap. Een platform als Instagram is een geweldige plek om je AR-filter op te delen en te promoten. Dit kan via een post-boosting op zowel Facebook als Instagram. De targeting voor adverteren op Instagram is vergelijkbaar met dat van Facebook. Het is mogelijk om specifieke doelgroepen te benaderen op basis van interesses en diverse demografische gegevens. Land, leeftijd en geslacht zijn verplichte targeting opties. Er wordt natuurlijk wel aangeraden meerdere opties te gebruiken, zodat je meer controle krijgt over wie jouw advertenties zien.
3. Zet (micro) influencers in
Wanneer je meer interactie met je volgers wil realiseren. Dan is het misschien een idee om een samenwerking te starten met micro-influencer(s).
Micro-influencers zijn influencers met een relatief klein bereik die graag voor je aan de slag gaan, nog geen concurrerend product hebben aangeprezen en geen enorme bedragen voor een post vragen. Kortom de perfecte manier om je AR-filter op een creatieve manier onder de aandacht te brengen.
Wat belangrijk aan de samenwerking is dat het “echt” moet voelen. Oftewel; is het relevant voor de doelgroep en matched het filter met je merk.
4. Gebruik gedrukte media
Het hebben van een QR-code betekent dat je AR effect gedeeld kan worden in gedrukte media zoals tijdschriften, kranten en billboards. Door de code met je smartphone te scannen, hebben gebruikers direct toegang tot het filter. Op bijv. events is dit een mooie toepassing.
5. Zet PR in voor je bedrijf
Het mooie van AR is dat het nieuw, innovatief en cool is. Dit maakt het viral-waardig, vooral als het gaat om de combinatie van het merk en een creatieve AR-filter. Door je AR-effect te promoten via PR, kun je gebruikers stimuleren die nog niet op de hoogte zijn van je merk.
De meest voor de hand liggende manier om dit te doen is door middel van het schrijven van een persbericht. De perfecte manier om het te hebben over hoe jouw bedrijf slim gebruik maakt van AR-technologie en wat voor jou de reden was om te starten met het inzetten AR-Filters. Dit persbericht kun je vervolgens delen met websites die jouw persbericht interessant vinden. Denk aan Emerce, Dutchcowboys, etc.
Natuurlijk kun je het persbericht ook gewoon delen op je eigen website, in een blog post, op social media of opnemen in de volgende editie van je nieuwsbrief.
6. Begin een winactie
Het is een tactiek die al gebruikt wordt sinds het begin der tijden – win acties zijn nou eenmaal één van de beste manieren om interesse in jouw merk te stimuleren, omdat mensen graag anderen over gratis dingen te vertellen.
Deel de winactie filter op social media en hang er een leuke prijs aan. Moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat het AR-filter op een leuke manier gedeeld wordt met haar volgers.
Geef een reactie